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ミームの死骸を待ちながら

We are built as gene machines and cultured as meme machines, but we have the power to turn against our creators. We, alone on earth, can rebel against the tyranny of the selfish replicators. - Richard Dawkins "Selfish Gene"

We are built as gene machines and cultured as meme machines, but we have the power to turn against our creators.
We, alone on earth, can rebel against the tyranny of the selfish replicators.
- Richard Dawkins "Selfish Gene"

Chapter 12: HABITS OF MIND ( 12-1, 12-2, 12-3 )

SFAA翻訳プロジェクト


Chapter 12: HABITS OF MIND
[12-1]

Throughout history, people have concerned themselves with the transmission of shared values, attitudes, and skills from one generation to the next. All three were taught long before formal schooling was invented. Even today, it is evident that family, religion, peers, books, news and entertainment media, and general life experiences are the chief influences in shaping people's views of knowledge, learning, and other aspects of life. Science, mathematics, and technology―in the context of schooling―can also play a key role in the process, for they are built upon a distinctive set of values, they reflect and respond to the values of society generally, and they are increasingly influential in shaping shared cultural values. Thus, to the degree that schooling concerns itself with values and attitudes―a matter of great sensitivity in a society that prizes cultural diversity and individuality and is wary of ideology―it must take scientific values and attitudes into account when preparing young people for life beyond school.


 歴史を通じて、人は価値観や考え方、技術を次の世代へと伝えてきた。形式的な学校が始まるずっと前にはこの3つが教えられていたが、今日でも、家庭、宗教、同僚、書籍、ニュースや娯楽メディアなどの日常が人々の知識、学習、その他の側面に対する見方に影響を与えていることは明白である。学校教育において科学や数学、テクノロジーは視点の形成過程に主要な役割を果たしており、異なる価値観に基づいているために一般社会の価値観の影響を受け、そして、文化的な共通観念を形成するうえでの影響力はどんどん高まっている。
 したがって、学校教育が価値観や考え方に関心を持ち(社会では文化的多様性、個人、イデオロギーが過敏なまでに尊重されるため)、卒業後の人生に備えるにあたって科学の価値観と考え方を取り入れることは非常に重要である。



[12-2]

Similarly, there are certain thinking skills associated with science, mathematics, and technology that young people need to develop during their school years. These are mostly, but not exclusively, mathematical and logical skills that are essential tools for both formal and informal learning and for a lifetime of participation in society as a whole.

Taken together, these values, attitudes, and skills can be thought of as habits of mind because they all relate directly to a person's outlook on knowledge and learning and ways of thinking and acting.


 同様に、若者が在学中に身につけるべき、科学、数学、テクノロジーに関連した「思考の技術」が存在する。この技術のほとんどは(すべてではないが)数学的で論理的な技術であり、フォーマル/インフォーマルを問わず学習に必須のツールであるとともに、社会で生きて行くためにも必須である。
 総合すれば、これらの価値観と考え方と技術は心の習性と考えることができる。なぜならこれらは、人間の知識と学習と思考法、行動における「視野の広さ」に直接に関わってくるからである。



[12-3]

This chapter presents recommendations about values, attitudes, and skills in the context of science education. The first part of the chapter focuses on four specific aspects of values and attitudes: the values inherent in science, mathematics, and technology; the social value of science and technology; the reinforcement of general social values; and people's attitudes toward their own ability to understand science and mathematics. The second part of the chapter focuses on skills related to computation and estimation, to manipulation and observation, to communication, and to critical response to arguments.


 この章では、科学教育において推奨される価値観、考え方、技術を紹介する。章の第一部では価値観と考え方の4つの具体的な側面に注目する。すなわち、科学や数学、テクノロジーがその性質として内包する価値観、科学とテクノロジーの社会的意義、社会的価値観の強化、そして科学と数学が理解可能であるという人々の考え方である。
 第二部では計算と推定、操縦と管理、コミュニケーション、そして議論の批評に関する技術を扱う。

日本語表現メモ
attitude
考え方
skills
技術
technology
テクノロジー